Rss Feed
  1. Jom ubah cara penulisan

    Tuesday, January 18, 2011



    2010 dah lepas. Amik apa yg tak elok jd ukuran. Org putih kata, "don't judge a book by its cover". ehh..silap quote tu... "pass is pass" baru betul... :)

    Berkenaan dgn facebook, yess...topik hangat masa kini yg ura2 mengatakan akan tutup pada bulan March nt. Ermmm, last2 rasanya tak jd, walaupun aku dh dpt agak propaganda dorg dr awal lgi.. hiks~ Apapun yg dpt aku analyzedkan dr tahun 2010 lepas, mgkin aku nk bercerita pasal status kat wall masing-masing la (termasuk aku nyer wall sendiri).

    Kebelakangan ni, status masing2 tak hengattt, ayat berjela2, bergurindam, berirama, leh kata 'bak menaip sambil menari-nari' la... Aku tak kata kat org lain pun, aku tgk diri sndri, pun wat perkara sama. Ermmm, bukan apa, disebabkan ekpressi kita dlm keadaan tertentu, dizahirkan dlm bentuk penulisan pd ketika itu, maka lahirlah ayat2 sebegitu. Sama ada sedang/lepas tersinggung, sedih, suka, gembira, sakit perut... semua mahu ditulisnya.
    So, untuk tahun 2011 ni, rasanya aku mgkin bercadang/berniat/ber'angan' :) nk tukar corak penulisan pengeposan status aku kat fb... Here, aku dh listkan apa yg perlu sebagai guide line. (cewah, nk bercakap dlm bahasa omputih la, mana la tau org2 oversea nk baca skaki, walaupun aku dpt rasa grammar tunggang langgang)...

    1. simplify your status
    (reason: senang org nk baca, dan terima msg directly)
    2. less to describe, put 'keyword' sometimes better
    (reason: sebenarnya ok kalau status itu dituju kat someone, but if general, tak semua org suka baca petikan yg pjg meleret)
    3. can copy quotes, lyrics, word of wisdom or anything 'nice message', but try to find out 'nice one'
    (reason: mutiara kata sgt berguna pd smua, tp kadang2 boleh bertukar pd sindiran)
    4. of course your account is yours, but try to create acceptable status
    (reason: tak kan nk gi berak pun nk citer kat semua)
    5. avoid [annoy applications] wall post...
    (reason: tau la main game, jawab quiz... tp semak wall org lain especially bila ditagged)
    6. be nice with others (especially when replying)
    (reason: tak yah ada unsur maki2, sb diantara kita dan pihak kedua, jgn lupa ada pihak ketiga keempat dan seterusnya yg membaca, so, better mind your words)
    7. simple greeting and try do not to put a lot of symbols (love etc.)
    (reason: mmg ramai yg suka ber'love'2 simbol... letak satu dua cukup la, tp tak yah la sampai org anggap anda sedang mabuk cinta sgt..:))
    8. do not use CAPITAL LETTER laaaa...... coz u'll spoiled people moods
    (reason: tulisan besar sgt represent HANGIN SATU BADAN!!)
    9. don't 'like' your own status.... (but depends on what you said laa...), coz it looks weird
    (reason: kadang2 utk mengelakkan dari dianggap 'syok sendiri', apapun ada tujuan tertentu, aku pun paham...)
    10.
    Do not instigate others laa... tak baik tu... :)
    (reason: tak yah la hasut menghasut, create group la, ajak provok la..)

    Apapun skali lagi aku nak cakap, status yg dikeluarkan adalah hak individu, disini bknnya saranan atau paksaan untuk mengikut step2 di atas, yer...

    Nyway, banyak lgi yg mgkin tiada dlm list, tp as long as 10 ni dh ter'buat', kira ok lah. So, let's try yg 10 ni dulu yer... baru kita beralih ke step seterusnya... Selamat mencuba (tetiba rasa cam sitkom masak2).




  2. 0 kucing kering mengiau:

    Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

mytafastudio. Powered by Blogger.