Rss Feed
  1. nak copy yer... ?

    Wednesday, April 27, 2011


    Salam...
    lama benar tak update. Berkulat dh certain tempat kat dlm blog ni.
    Apapun aku masih lg dlm proses nk kuarkan entry 'routine' seharian aku, (mengaku blog aku mmg tak suka kuarkan isu semasa, tutorial...) RUJUK SINI sb aku dh kuarkan entry ni satu masa dulu.

    Apapun, sekarang, aku dh pasang
    DISABLE HIGHLIGHT kat blog ni, haha... Apa benda tu?? Hmmm... cubalah copy entry dr blog ni dgn right klik.. hiks.

    Bukan apa, untuk menjaga copyright tu sebenarnya satu perkara yg penting. Mmg la aku benarkan sesape kuarkan entry sekiranya merujuk dr hasil penulisan aku dlm blog ni. Copy terus ayat pun tak kisah. Sharing is caring katanya.

    (sambil angkat dua2 tangan menghala ke dada dan muka pandang atas :p)
    ...
    Apapun korg kena ingt, plagiat ni bkn satu perkara yg bagus sbnarnya. Dalam exam pun mana leh meniru, kan... Niat berkongsi tu ada, tapi caranya tu agak salah... Aku pun selalu 'quote'kan mutiara kata dari byk sumber, cuma sekurang2nya huraikan sikit dan sekali sekala mention la dr mana kita dptkan sumber tu, apa salahnya kreditkan sebagai tanda terima kasih, kan.. :)


    Apapun, meh aku kongsikan script DISABLE HIGHLIGHT nie... bagi sesape yg mahu. Bkn aku create sndri, berkongsi jugak dr source tenet ni.


    step 1:
    Pergi ke blogger dashboard


    step 2:
    klik design dan berada dalam Page Element


    step 3:
    Add a Gadget (ala, macam korg nk tambah widget kat sidebar tu..)


    step 4:
    Cari HTML/java script


    step 5:
    copy paste code bawah ni...

    <script type="text/javascript">

    /***********************************************
    * Disable select-text script- © Dynamic Drive (www.dynamicdrive.com)
    * This notice MUST stay intact for legal use
    * Visit http://www.dynamicdrive.com/ for full source code
    ***********************************************/

    //form tags to omit in NS6+:
    var omitformtags=["input", "textarea", "select"]

    omitformtags=omitformtags.join("|")

    function disableselect(e){
    if (omitformtags.indexOf(e.target.tagName.toLowerCase())==-1)
    return false
    }

    function reEnable(){
    return true
    }

    if (typeof document.onselectstart!="undefined")
    document.onselectstart=new Function ("return false")
    else{
    document.onmousedown=disableselect
    document.onmouseup=reEnable
    }

    </script>


    step 6:
    SAVE... setel !!

    owhh lupa, cam ner korg nk copy paste code di atas, sb aku dah disablekan hehe... rujuk blog ni dan ikut step aku td atau step dr blog tu, lebih kurang jer tutorialnya, cuma aku merujuk tutorial dr 'web' lain...

    Owh yaa...
    ermm... kan aku dah ckp. aku tak kuarkan tutorial cam tu jer dlm blog ni, melainkan berkaitan dgn aku.. hehehe. Apapun,
    Kita bakor!!

    ~: kedekut ke apa kucing kuyup ni tak bagi copy :~

  2. 0 kucing kering mengiau:

    Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

mytafastudio. Powered by Blogger.