Rss Feed
  1. Salam,
    - tajuk jer dah tak leh blah.

    Rasa nya sedikit berita pendek dari aku :) (tetiba rasanya nk jd pemberita)

    Sepanjang 15-16 Jun 2011 ni, byknyer berita yg memberi impak pada Malaysia dan dunia. Smlm laman web kerajaan diserang hackers dr Anonymous. Sudah dinotiskan untuk diserang pun, tapi kerajaan katanya sudah standby untuk menerima serangan cyber tersebut. Apapun, 41 web kerajaan tumpang. Adoiyaiii.... Tak perlu aku buat kesimpulan, tapi menurut kenyataan akhbar Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sekurang-kurangnya 51 laman web diserang dan 41 berjaya digodam. Laman SKMM - www.skmm.gov.my. juga diserang tetapi tidak berjaya.


    “Salam Malaysia, kami telah menyaksikan penapisan internet yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia yang menyekat laman seperti The Pirate Bay dan WikiLeaks. Malaysia adalah antara kerajaan di dunia ini yang paling ketat mengenakan tapisan, hingga sanggup menghalang akses kepada filem dan rancangan televisyen. “Tidak ada alasan bagi sebarang bentuk penapisan. Awak hanya cuba merampas hak asasi manusia. Internet diadakan untuk kebebasan dan tanpa rasa gentar kepada kerajaan mahupun campur tangannya. Jangan fikir tidak ada orang yang sedar apa yang awak lakukan,”
    - itulah mesej dr Vandeta Hitam yg fasih berbahasa omputih. :)

    Secara jujurnya, aku pun berpendapat kenapa perlu ditapis laman web seperti Pirate Bay yg mmg dijadikan punca bg pen'torrent' tegar (ada ke istilah tu.., lantak ler). Kerana aku melihat, banyak lagi sumber dr forum2 yg memberi link2 untuk didonlod, siap 'direct link' lgi seperti mediafire dan sebagainya.

    Itu baru forum, lum lagi software2 yg dicipta khas untuk mengumpul data, movies, lagu dan sebagainya untuk didonlod. Lihat saje Ares, Bearshare, Limewire... apa lagi..byk ler. Apa yg aku maksudkan disini, sumber di internet rasanya tak akan putus, kerana uploadernyer yg berjuta2 seluruh dunia tak dapat disangkal dgn hanya satu dua jalan sahaja. Setelah mereka merasakan hak kebebasan disekat, maka golongan yg bijak pandai IT ni mula naik hantu..begitulah ceritanya...kann.

    Tapi sedihnya, kenapa web2 universiti juga menjadi sasaran para hackers. Mmg lah dipercayai hackers tempatan cuba ambil kesempatan ekoran Anonymous mulakan operasi, menggodam website universiti termasuk universiti aku, UiTM...sob sob... (sila buka lagu Hujan dari Allahyarham Sudirman utk lebih efek yer...dah merepek dah).

    So, bg aku, mula2 aku tersenyum, tidak komen apa2 isu si vandeta ingin menyerang Gov, sekadar menunggu apa tindakan selanjutnya. Tetapi, apa kejadahnya si hackers tempatan ni campur tangan mengekploitasikan keadaan. Citttt, mmg lah mgkin atas alasan suka2, tapi sekiranya data di percayai di'sentuh', sudah tentu tindakan tak seronok didengar. Kesian budak kalau sem itu burn begitu saja (andaian aku semata-mata :) Kalau sepuluh kepala seronok berpuas hati berjaya menembusi, beratus ribu kepala pelajar mgkin akan berdentum maki.... haishhh cyber..cyber...



    Semalam, sedang sibuk pihak2 tertentu berjaga2 melawan serangan hackers, tak lupa juga rakyat Mesia yg menanti tindakan, "bulan gerhana" turut menyerikan malam. Aku tak tgk pun semalam, tpi baca dr status2 kat fb ni, eclipse sana sini.... Tak lupa Masthead google hari ni yg menarik, penuh informative membuat animation gerhana bulan... cayalah Pakcik Google!!
    Cuma aku tak dgr berita ayam, kambing dan lembu ternakan mati hari ini, yer lah mana lah tahu dek gerhana bulan, ada yg bertukar jadi werewolf semalam,


    aawooooooooo
    ..kah kah kah..



    Bukak berita online hari ini pulak, adoiyaii....


    Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) mendedahkan keputusan oleh Jabatan Kimia Malaysia yang menguji sampel produk HP Sauce dan Tabasco Pepper Sauce mengesahkan terdapat asid deoksiribonukleik (DNA) babi di dalamnya.


    ni kan sos yg senang dapat kat Pizza hut, sedap menyengat lak tu...:'(

    So, betapa cepatnya masa berlalu skrg. Cepat juga insiden boleh berlaku serentak, dua rentak dan banyak rentak (apa kena lak ni).

    Tiada kesimpulan dibuat pemberita, kerana apa kaitan hackers dgn bulan, dorang seorg ahli komputer yg professional, bknnya angkasawan ternama, dan sudah tentu sos Tabasco tu tidak penah dijual sampai ke bulan... hahahaha.

    Sekian berita sari penting. Dari bilik berita kucing kuyup :P




  2. 0 kucing kering mengiau:

    Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

mytafastudio. Powered by Blogger.